سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد
درباره وبلاگ




لوگو




آمار وبلاگ
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 78
کل بازدیدها: 881058






 
چهارشنبه 90 آبان 25 :: 2:27 صبح :: نویسنده : نویسنده : مهسا کهنسال

طبق مصوبات شورای تامین آران و بیدگل و استان اصفهان، گردشگران باید شناسنامه داشته باشند و نسبت خانوادگی آنها احراز شود تا مجوز حضور در کویر مرنجاب را بگیرد.

شورای تامین شهرستان آران و بیدگل در مصوبه ای پرسش برانگیز، دیدن کویر را برای گردشگران دارای ضوابطی کرده که مبنای قانونی این ضوابط، مشخص نیست.

از حدود یک ماه پیش و طبق مصوبه شورای تامین، اگر کسانی قصد دیدار از کویر مرنجاب، را دارند، باید با خود شناسنامه داشته باشند تا رابطه خانوادگی آنها احراز شود. هرچند مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان هم می گوید در موضوع بستن کویر به روی تورهای گردشگری، شورای تامین استان اصفهان ورود پیدا کرده که اعضای آن نیروی انتظامی، فرمانداری و دادستانی است.

کویر مرنجاب از شمال به دریاچه‌ی نمک آران و بیدگل، از غرب به کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، از شرق به کویر بندریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود.

به گفته سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آران و بیدگل، افراد و تورهای مسافرتی که قصد دارند به کویر مرنجاب سفر کنند باید با داشتن مجوز و ارائه‌ی شناسنامه و مشخص بودن نسب خانوادگی افراد به این منطقه‌ی گردشگری بروند.

عباس متولی به ایسنا توضیح داده: "براساس مصوبه‌ی شورای تأمین شهرستان آران و بیدگل مقرر شده است تا از ورود تورهای گردشگری بدون مجوز به کویر مرنجاب جلوگیری شود."

این محدودیتها در حالی اعمال می شود که اواسط هفته جاری، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار امیدواری کرد این سازمان بتواند با جذب گردشگران خارجی، خصوصا از منطقه شرق آسیا، رونق دوباره ای به گردشگری در ایران ببخشد. اکنون این سئوال پیش می آید که آیا گردشگران خارجی هم که قصد دیدن کویر مرنجاب را داشته باشند، باید با شناسنامه و احراز رابطه خانوادگی وارد این منطقه شوند؟

ناگفته پیداست احراز چنین رابطه ای برای گردشگران خارجی محال است و در صورت ممکن بودن، موجب رنجش آنها و حذف ایران از لیست کشورهایی می شود که تمایل به دیدن آنها دارند، پس دلیل این مصوبه چیست؟ پرسش دیگر آنکه آیا شورای تامین یک شهرستان، جایگاه قانونی و حقوقی برای وضع چنین ضوابطی برای گردشگران را دارد؟

پلیس همچنان در ورودی کویر مستقر است

سرپرست اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل، از ایجاد ایست بازرسی توسط نیروی انتظامی در منطقه‌ی کویر مرنجاب خبر داده و تاکید کرده هدف از این کار ساماندهی گردشگران با استقرار "ایست و بازرسی" است تا از ورود افرادی که رفتاری خلاف شئونات اسلامی دارند، جلوگیری می‌شود.

به گفته متولی، منکراتی که برخی گردشگران انجام می دهند از اعمال خلاف شرع گرفته تا آسیب به طبیعت منطقه، باعث تصویب چنین مصوبه ای شده است: "متأسفانه در منطقه‌ی گردشگری مرنجاب شاهد حضور افرادی هستیم که با مصرف مشروبات الکلی و انجام اعمال ناشایست و ایجاد سر و صداهای ناهنجار موجب برهم ریختن آرامش مسافران و خانواده‌ها می‌شوند، به‌گونه‌ای که خانواده‌ها به اجبار برای حفظ جان خود تا صبح در بیدار می‌مانند. به همین دلیل، برای ایجاد آسایش و امنیت برای گردشگران از این پس، از ورود تورهای بدون مجوز به منطقه جلوگیری خواهد شد."

به گفته این مقام مسئول، گردشگران به طبیعت منطقه نیز آسیب زده اند: "گردشگران با شکستن درختچه‌های کویری و آتش زدن آن‌ها که نمونه‌های نادر این منطقه هستند، سبب شده‌اند که محیط زیست این منطقه‌ی گردشگری به خطر بیافتد. اداره‌ی منابع طبیعی این شهرستان اظهار کرده است که با تورهایی که سبب تخریب محیط زیست منطقه می‌شوند، برخورد جدی خواهد داشت و علیه آن‌ها به مراجع قضایی شکایت خواهد شد."

این مدیر حوزه گردشگری همچنین از "زباله" ریختن گردشگران نیز شکوه کرده: "ریختن زباله در کویر که امکان جمع‌آوری آن مشکل است، سبب شده است تا شاهد صحنه‌های زشت و زننده‌ای در فضای کویر و دریاچه‌ی نمک باشیم."

گفتنی است هفته گذشته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، قول داد در رایزنی با مقامات استانی، موضوع را بررسی کند، ولی هنوز تغییری در محدودیتهای گردشگری در کویر مرنجاب ایجاد نشده است.

منبع: خبرآنلاین

 

بعد من میگم هر دم از این باغ بری می رسد شما بگین نه !!!!




موضوع مطلب :